Autostrazi suspendate? De ce nu.

Posted: Aprilie 7, 2014 in Economie, Internationala, Nationala
Etichete:, ,

      Recent am aflat ca cel mai mare acvariu din lume a fost deschis pentru turisti…. in China. Bazinul imens de sticla a doborit oficial mai multe recorduri mondiale cum ar fi cele pentru „cel mai mare dom subacvatic”, „cel mai mare bazin de acvariu”, „cea mai mare fereastra de acvariu” si „cel mai mare panou din acril”. Acvariul chinezesc are un volum total de apa de… peste 48 de milioane de litri si ofera vizitatorilor sapte zone cu diverse teme acvatice.. fiecare dintre acestea simbolizind o anumita parte a oceanului. Costul investitiei? Peste 800 de milioane de dolari, disponibili la vremuri de criza in China,( merita cred retinut aspectul), pentru un… acvariu.
In plus, cind majoritatea statelor dezvoltate, (poate doar cu exceptia Germaniei) abea se caznesc sa relanseze economia mondiala, China va inregistra in 2014 o crestere de 7,5%. O spun chiar specialistii Fondului Monetar International care sustin ca in 2015 cresterea va continua, cu conditia ca Beijingul “sa continue si eforturile pentru reechilibrarea economiei proprii”. Cresterea declarata “robusta” a celei de-a doua economii a lumii arata deasemenea si ca Beijingul, citez aici: ‘frineaza treptat expansiunea creditului si inregistreaza progrese in punerea in aplicare a proiectelor sale de reforma’… precizarea apartine tot FMI in raportul sau anual asupra perspectivelor economiei mondiale. In plus autoritatile chineze au promis recent sa accelereze reformele economice “devenite urgente”, prin acordarea “unui spatiu” mai larg capitalului privat, liberalizarea sistemul financiar, consolidarea cererii interne si printr-o atentie deosebita acordata investitorilor straini. Si daca in China se poate, de ce nu ar fi posibile toate acestea si in Europa, inclusiv mari investii si proiecte esentiale pentru infrastructura, de genul celor pomenite mai sus si de care tot vorbim in Romania. Stiu ca ideea a devenit deja parte a folclorului nostru urban, dar totusi oare cit de dificil ar fi in mod real un astfel de set de proiecte? Si de ce oare ceea ce inclusiv in state cu un potential economic relativ modest este deja realitate, nu poate fi realizat si in Romania.
Trenuri de mare viteza? Am vazut in multe state europene si oricit de super-tehnologizate ar parea, in cele din urma sunt doar… trenuri… nu folosesc tehnologie spatiala si in plus functioneaza deja de decenii intregi in lume. Daca toate acestea par a fi, la prima vedere, imposibil de realizat in Romania, principalul motiv pare sa fie mai degraba unul legat de decizie (eventual lipseste o vointa ferma) si nu este neaparat o problema de tehnologie sau chiar de finantare. Marile companii internationale din domeniu par a fi mai degraba interesate de managementul infrastructurii decit de implicarea fizica in proiectul propriu-zis, iar exemple in acest sens sunt suficiente. In ultimele doua decenii, proiecte de zeci si zeci de miliarde de euro, implementate de companii internationale de top, care au si beneficiat de facilitati si (inclusiv) sustinere din partea autoritatilor, s-au soldat cu un numar jenant de mic de kilometri construiti. In plus, Romania a fost aparent, nu doar un client bun platnic, dar a beneficiat si de „preturi preferentiale”, raportat atit la cele de pe piata cit si la proiectele similare europene.
Ca simplu cetatean, sincer nu ma mai intereseaza acum cine si in ce fel reabiliteaza , modernizeaza si extinde infrastructura autohtona, fie ea rutiera sau de cale ferata. Totul se reduce in esenta cred, la respectarea legislatiei, inclusiv cea europeana si la raportul costuri-calitate. Si daca cei ce vor construi suspendatele si trenul de mare viteza vor fi din China, atunci putem sa stam linistiti, cel putin din doua motive: Gemania si Franta au incheiat deja contracte-mamut de multe miliarde de euro (un bun exemplu, cred), iar daca te uiti pe harta Chinei (dar si in statiile ei de cale ferata), te cuprinde invidia. Pe mine cel putin, cu siguranta.
Ce putin oficial, la nivel de declaratii, Romania vizeaza acum sa devina poarta de intrare a Chinei în Europa, nu doar prin portul Constanta ci si prin realizarea unor proiecte de investitii care sa demonstreze nivelul tehnologic atins de economia chineza. La 65 de ani de la stabilirea relatiilor diplomatice bilaterale, dupa o perioada de stagnare, se vorbeste tot mai serios acum de parteneriatul dintre cele doua tari, in contextul unei situatii vazuta de multi ca “win-win”, o situatie in care atit Bucurestiul, dar si Beijingul, doresc sa valorifice momentul initiat de vizitele reciproce la nivel inalt din 2013. Devine din ce in ce mai clar si faptul ca nu se poate vorbi de nici un fel de retineri in relatia Europei cu China, mai ales ca si la Beijing deschidere si interes, exista, iar Romania are teoretic sansa sa se implice direct pentru consolidarea relatiilor dintre UE si China, in context spre exemplu, fiind mentionata public ideea “proiectului noului Drum al Matasii, cuprinzind regiunea Marii Adriatice, a Marii Negre si a Marii Caspice” care reprezinta o oportunitate unica pentru statele ca Romania, aflate la punctul de contact intre zona euro-atlantica si cea euro-asiatica. Daca adaugam si faptul ca, momentan, relatia economica Europa – China este una complementara, adica partenerii au nevoie unul de celalalt, perspectivele imediate pentru esticii Uniunii Europene sunt favorabile. De ce? Pentru ca aici mai sunt inca necesare (si posibile) proiecte de amploare in infrastructura. In plus, interesul european in relatia cu China nu este legat doar de schimburile economice, ce se apropie deja de vreo 500 de miliarde de euro, dar este inclusiv unul politic. Iar contextul international este evident. Cel putin pentru Romania, ar mai fi un aspect interesant. Companiile din China, angreneaza de regula in contracte si companiile locale, ceea ce inseamna in mod real ca beneficiarii proiectelor putem fi tot noi, ca angajati ai acestor companii si nu doar ca utlizatori. Iar aici se poate vorbi si de o diferenta fundamentala de abordare. Ca atare acum, este posibil ca trenul de mare viteza sa fie nu doar „made in Italy” sau „made in Germany” dar si „made in Romania”, pentru ca este indiscutabil diferit (in cazul de fata) modul in care, odata inceput proiectul, companiile din China se implica la nivel decizional. Si atunci cine stie, poate are sansa sa apara si autostrada suspendata, „made by oricine ar fi”, de care oricine dintre noi spera sa aiba parte in aceasta viata si nu in urmatoarea..

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s